JANGAN DINANTI PADA YANG TAK SUDI, JANGAN DITUNGGU PADA YANG TAK MAHU

Tuesday, August 14, 2012

Pengalaman Berniaga di Bazar

Alhamdulilah masih diberi nyawa sehingga kini dan berpeluang berpuasa sehinga hari ke 25 pada ketika ini. Camner dengan puasa anda semua (cam ramai yg nak baca kan) diharapkan ini adalah puasa yang terbaek sepanjang hidup kalian. Mana tahu ini mungkin puasa kita yang terakhir kannn..jadi buatlah dan tingkatkanlah amalan kita...nak pula di sepuluh hari terakhir nih (eh tinggal lagi 4 hari ja weh).Ok dah cukup2 la intro tu yea...karang mangantuk pula korang...hewhewhew....

Berdasarkan tajuk entry nih apa yang korang  rasa aku patut crita kali ni (berteka-teki plak). okeh tak yah jawab...klu betol pon bukan ada adiah aku nak kasi pon...hihihih. Cerita pon bermulaaaa....

Aku dan adik dioffer  oleh maksu (adik mak) untuk bantu dia meniaga di bazar ramadhan Hospital Sultanah Bahiyah (org Kedah kalau tak tau mmg nk kna pang).....ya tapak nih adalah hospital jadi bayangkanlah bagaimana aku terpaksa pejamkan mata dari tengok nurse2 pelatih yang muda2 kehulu kehilir depan gerai aku...masyallah!.......tanpa berfikir pjang aku trima la...dengan takda duet dan dari membuang msa kan...hihi..aku mula tolong pada puasa kedua sehinggalah puasa ke 20. alaaa kejap je pon. ehh itu je mampu. maksu nak buat kuih pula kata nya. aku mana bleh lawan tauke.

Banyak pengalaman dan ilmu yang dapat aku kaut sepanjang 20 ari tu. Macam2 perangai manusia ku jumpa dan kena hadapi. okeh aku crita bab ilmu dulu lah ye.

1.Menggoreng mee dan kueytew (betol tak ejaan) perlu menggunakan kicap yang berlainan kepekatan. Ini kerana mee sudah mempunyai rasa masin yang trsendiri, jadi gunakanlah kicap yang kurang pekat. Manakala untuk kuewtiaw (lain plak ejaan) kna guna yang lebih pekat sebab ia tawar. Ni jiran sebelah kanan gerai aku yg gtau.

2. Minuman cincau dapat menyejukkan badan. ia juga boleh dikretivitikan minuman nya macam jiran sebelah kanan aku buat. Dia campur dalam air jagung dan air bandung...memang untung la jgak aku tgk sebab dia sorang je buat air cincau kat tapak tu.hahaha..aku memang minum ayaq cemei (percuma) la hari2...jimat oooo...hahahah.

okehhh next kita ke pengalaman plak yeaaa....(lupa abeh aih) ermmm

1. ada satu ari tu aku mniaga cam besa...tengah syok2 layan custemer tiba2 aku tgk polystrene n plastik bungkuih makanan dah susut...tak lama lepas tu mimpi ngeri aku jadi kenyataan.... we run out of pastic bag!....camner nak buat nih...nk lari g beli mana la larat..puasa kan....planggan plak tiba2 kerumun cam ada org gaduh kat gerai aku an....kelam kabut jg lah...pelan2 aku p kat gerai sebelah mintak plastik...ohdemmm..malu kau tahu....hahaha tapi demi jga planggan terpaksa lah kan...hahah...mkcik bagi satu bugkus haaa 'gunalah dik oi...makcik tak guna plastik tu' hahaha...perli ke...hewhewhew...

2.Ni tragedi jgak lah bagi aku....'bang nasi ada tak?' sapa seorang pelanggan....'ada dik'...aku dengan konfident bukak la bekas nasi....pang! tinggai bekas ja...nasi dah abeh adik aku jual tanpa aku sedari.....erm camner nak buat nih....klu tak bagi nasi...rugi lah aku...kurang2 3 rnggit klu dia amik ayam nih....aku pon apa lagi 'kak nasiputih ada'...ahahaha...mintak jiran2 la....(bukan jiran yg bg plastik td)....dekat 5 bungkuih jgak lah aku ulang alik amik nasi kat kak tu...bukan amik...beli...hihihi....selesai satu masalah....elok nak beli untuk diri sendiri ngn adek untuk berbuka...'nasi dah abeh dik' pang! sekali lagi...hahahha....arituh aku berbuka dengan air jeer...sebab suma orang dah abeh mniaga dan simpan...kami pula sedar lambat...hahha...sbb tu klu korang tgk aku kurus nnti...ni lah punca nya...hahaha....

takat tu lah dulu cter aku....kang panjang2 boring plak an...nak gmbar sekeping sebagai kenangan! Assalamualaikum....


mai adik mai...hihihi