JANGAN DINANTI PADA YANG TAK SUDI, JANGAN DITUNGGU PADA YANG TAK MAHU

Sunday, July 15, 2012

Kongsi Ilmu

Orang cakap pagi nih baguih untuk belajar...kepala otak tgh fresh...hahaha..jadi aku amik kesempatan sebelum mata kuyu dan kelam tiba2 nih nak menwrote samothing yang aku pelajari. Ini bukan lah lagi luahan hati seperti mana entry2 lepas...bukan juga luahan tak puas hati aku...tak larat dah..dah penat dah....bukan da yang layan pon....yang baca pon bukan bleh ubah apa2 pon..hanya sekadar hiburan buat mereka. So aku dah  malas dah nak berentry yang madah2 sangat...perli sana sini...tak memberi kesan pon. Tak lut pon...hihihi...dah dah...merapu dan meraban dah ni...ok aku nak share kuliah subuh yang aku p baru2 nih...simple contoh dia bagi..tapi sangat mendalam sampai aku rasa tak sedap ati kalu aku tak tulis entry nih...sbb masa dok tgh dengar kuliah nih..kepala hotak aku dah bertekad nak tulis tulis pasal entry nih....



Aku mulakan dengan melontarkan beberapa persoalan ya...
Kenapa ajk masjid sanggup bertungkus lumus ,bersusah payah nak siapkan tambahan bangunan masjid. Sedangkan depa sedia tahu bilangan jemaah yang akan hadir tak kan mungkin akan memenuhi ruang solat pon...klu nak penuh pon hanyalah pada hari jumaat...itupon hanya ketika solat jumaat...jadi 1 hari dalam seminggu.....4 kali dalam sebulan...48 kali dalam setahun sahaja masjid akan dipenuhi secara kasarnya lah....sanggup berhabisan duit ringgit demi nak nk tambah bangunan baru....tak cukup dana sanggup p mintak bantuan..sanggup bersusah payah lah senang cerita.....dah nak buat baru haruslah ia lebih baik dari bangunan yang lama kan...mana mungkin nak buat lebih kurang sama kan....dekat situlah ada air-cond nya...pintu sliding nya...karpet tebalnya...harus lebih indah dari yang lama....bersusah payah hanya untuk 48 kali.

Persoalan kedua pula....
Kenapa kita nih sanggup nak tempuh perjalanan yang jauh semata-mata nak p tempat makan yang istimewa. senang cerita nak p kedai yang kononya istimewa dan takda kat tempat kita...sbg contoh nak p makan ikan bakar kat kuala peghelih (Kuala Perlis) yang amik masa hampir sejam jika dari aloq setaq...sanggup kita tuang minyak dalam 30 ringgit smata2 nak bg sampai juga...sanggup kita tahan lapaq selama sejam sedangkan kedai makan tepi hidung (nak habaq kata dekat la noe). Nak juga p makan ikan bakaq kat kuala perlis yg jaraknya berpuluh kilometer dari loq staq dan beratuih kilo dari Kuala Lumpur....tapi makan nya hanya sekejap...takdak smpai semalaman pon...takda la smpai kena tidoq situ pon...takda la smpai perut meletup pon..tapi kita sanggup p juga walau jauh semata ikan bakar Kuala Peghelih.

Yang terakhir dan ketiga
Kenapa kita yang hensem dan cantik nih sanggup menghabiskan banyak masa untuk berdandan sebelum nak amik gambar berukuran pasport dan gmbar terima darjah kebesaran. yang laki dengan cara laki...rambut tu macam2 pesyen laaa..sat tepacak..tgk cermin mcm tak hensem...tukaq pulak...pastu sikat tepi pulak....terasa diri noob pulak...tukaq lagi....lepas rambut turun kat muka pulak....bulu hidung tejeluir keluaq plak dahhh..potong pulak...lepas tu dok try test cuba senyum sorang2 depan cermin...nak pilih senyuman paling menawan la konon......haha...yang pompuan tak pyah crita laa....tudung tu dah berapa kali belit laaa...mcm2 belitan laaa tekeluaq sblum nk bulih amik gmbaq....tang baju pula...kna tak dengan warna...check pulak ada tak benang lebih2..satg tak lawa pulak gmbaq....hahaha.....tapi mai2 nak amik gambaq ...sekelip mata ja..tukang gmbar tekan button kmera dia..clik...clik...siap!...ada ka smpai setangah jam...jauh sekali la sejam....lama skit pon sbb nak amik gmbaq pelbagai posing..tapi yg utamanya hanya sesaat dah siap click dah.

So iktibar dari contoh yang aku dapat simpulkan ialah kita..manusia nih sanggup habiskan masa,wang,tenaga, demi untuk sesuatu yg bersifat sekejap dan sementara. Tapi adakah kita sanggup nak korbankan masa, wang dan tenaga untuk mnambah amalan sebagai bekalan kita di akhrat yang kekal abadi kelak....yang tiada penghujungnya..sanggupkah kita berjaga malam untuk beribadat lebih masa.....sanggupkah kita bangun subuh diawal pagi hanya semata untuk solat suboh berjemaah....sanggupkah kita korban kan wang untuk bersedekah.....sanggupkah? Takpa lah kalau kita tak mampu buat semua tapi jangan lah tinggal semua...amik satu amalan ...jadikan satu sbg istiqamah..insyallah..bykkan amalan kita sbg bekalan yang kekal abadi.....

Dikesempatan ini juga aku mengucap kan selamat menyambut ketibaan bulan Ramadhan yang bakal menjelang beberapa hari lagi..berdoalah kita agar dapat dipertemukan dengan Ramadhan. Semoga kita berlumba2 untuk menambah bekalan akhirat pada bulan ini.Insyallah...jadi setakat ni dulu kot aku berkongsi ilmu..semoga mendapat kebaikan dari karangan aku ini....Assalamualaikum...