JANGAN DINANTI PADA YANG TAK SUDI, JANGAN DITUNGGU PADA YANG TAK MAHU

Sunday, March 27, 2011

Kedah Language Study

todiaaaaaaaaaaa...mai pulak dahhhh....haaa....hampa ingat takda wireless kat umah aku tak update kaaa...hampa silap laaaa....hahaha...x mau crita byk dah sbb libraray bukan nya buleh dok lama2..sejukkkk...hahaha...depa tala ekon...punya la deraih...hahaha...kali ni aku nk memperkenalkan beberapa perkataan kebangsaan kedah kat korunk...hahaha...nih terpengaruh dengan entry en hati kering lah nihhh...tak kan nak biar dia jer mempromo kan bahasa terengganu beliau jeww kannn...hahaha....ni kat bawah nih ada lah beberapa slank kedah yang seringkali digunakan.....



PERKATAAN (baris 1)
SEBUTAN (baris 2)
MAKSUD (baris 3)
CONTOH PENGGUNAAN DALAM AYAT (baris 4)


ghonot
[gho.not]
 tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
 Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.


ghupin
[ghu.pin]
 kulit kering dari luka
 Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..


kecek
[ke.chek]
 pujuk
 Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...


selului
[se.lu.lui]
 kerap kali
 Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...


meghelop
[me.ghe.lop]
 hampir malam
 Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh..


ghona-ghoni
[gho.na]
 warna-warni
 Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia


ghayup
[gha.yup]
 lesap sekelip mata/ terlalu laju
 Ish, puak ni bawak mutu meghayup nak mampuih.. kot!


ghosek
[gho.sek]
 selongkar
 Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..


nyulog
[nyu.log]
 jatuh tersembam/ dibelasah teruk
 Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag sangat!


bulog
[bu.log]
 lapar sangat
 Tak kebulog aku nak makan masakan dia tu..


taboh
[ta.boh]
 pukul/ belasah
 Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?


ghelah
[ghe.lah]
 terkoyak
 Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?


ghunaih
[ghu.naih]
 cungkil/ kupil
 Woi Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..


geghek
[ge.ghek]
 basikal
 Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja!


mod
[mot]
 bawak pembonceng/  penumpang
 Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...


sakan
[sa.kan]
 hebat/ tak sangka
 Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!


sekeh
[se.keh]
 luku secara sipi
 Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!


seneghih
[se.ne.ghih]
 selisih
 Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!

haaaaa...todiaaaa...macamana...ok tak.....terseliuh tak lidah....lenguh tak gigi awak semua....biasa lah tu...tak kenal maka tak cinta.....hahaha

haaaaa...mana2 awek2 dan balok2 yang nak mempercauple kan diri ngn owang kedah elok la belajaq2....bukan ape...kot2 jumpa mak mertua senang nk sembang...hahaha...bagi2 awek2 cun dan single yang tak berapa paham dan pandai..takpe mai belajar ngan muahammad adam....hihihihihi...sekian la dulu wat masa ni...hihihihi...

Saturday, March 19, 2011

21....surau dan penang....

21.....ada apa dengan 21....sekadar nombor di pinggiran atau salah 1 nombor di dalam susunan nombor...ahh pegi mampos laaa...hahaha...pew la yang aku mencarot neh...dak aih..sebenaqnya aku nk habaq aku dah masuk 21 tahun untuk tahun nih...hahaha,,...perlukah?....ehh pegi mampus la aku nk post ap pon...bloq aku kann..hahaha....dah lepas dah sepasai bab makin jadi tua...

pagi aku jadi 21 tu ..grup jahanam akua ada g trip ke penang...sblom sampai sana aku di beri peluang oleh Allah beriktikaf dalam surau...hahaha...best oooo

bab beriktikaf kat surau umt la paling best...hahaha....aku tau ada hikmah tuhan swuh aku beriktikaf kat surau al irfan tu....antara sbb2 dia:

1-dah lama tak p surau tu...bkan malas naaa..aku dok luaq kot..nala jauh nak merangkak p sana...
2-dah lama tak buat tahajud ...bgun pagi2 tu mmg slalu dah....tapi untuk tgk bola jaa...astagafirullah....rugi2..huhu
3-tuhan nak tunjuk kat aku yang Dia mampu buat apa saja...walaupon rancang pnya la elokkk..packing beg plg awai kot....nak loncat p penang la katakan....
4- berkampung kat surau bersama dengan orang2 yang sabaq kot(mry,joe,apih) 3 orhg hamba Allah ni mmg dikenali ramai sbgai orang yg sangat sabaq....mana penah tengok marah....hahah..kira aku dikra dikalangan pnyabar la kot...hahaha..
5-Allah mulakan 21 aku dengan tempat paling suci ....ada hikmah tuuu....

dah la dulu stakat nih...kang klu aku teruskan kompem mencarot banyak dari melawak....tapi 17 mac 2011 ttp akan ku kenang sebagai ari paling menguji kesabaran.....yang crita kat penang tu malas la plak aku nak wrote kat cni...tak mantap sangat la story tuuu....hakhakhak....

Wednesday, March 2, 2011

Oh hAni!

Hani....Hani...Haniiiiiii...tediaaaaaaaa.....awat ni........hani?..siapakah beliau...adakah awek baru muhammad adam....(aku mmg harap sangatlah)...hihihi...mungkin juga awek orang neh...hihihihi (tidak merujuk kepada sesiapa)....arghhh...siapakah hani nih?...huhuhu....

Inilah hani yang muhammad adam gila kan

Oklah tanpa membuat anda meluat kpd muhammad adam.....hani ialah tajuk slot drama dekat tv 3 nun. Lah cerita kat tv jer ponnn...ingat kan bini no 3 muhammad adam...hihihi....(salah satu harapan juga neh)...hiihihi...
weh ni bukan sebarang cerita bhai...baik punyer nih....hihihi..penoh dengan nasihat dan menyentuh jiwe raga sanubari muhammad adam....jujur cakap lah...ayaq mata jantan aku pon hampir menitis kot dek kerna scene2 yang menyentap jiwa .....

Hani merupakan sebuah drama 13 episod yang berkumandang tayanganya  pada setiap selasa malam jam 9.
cerita mengenai kisah seorang remaja perempuan yg bernama hani lakonan SITI FATHIA ABDUL LATIF.  yang aktif ,periang ,bijak....tambahan pulak sangat cantek (tu yang aku melekat kat tv tu)...hahaha....beliau hidup bahagia disamping keluarga yang happy dan penuh kaseh sayang....mak dia baq hang mantap kot....lakonan rozita che wan (faktor tambahan aku melekat depan tv)..hihihihi...beliau juga disayangi dan dikagumi kawan2 beliau kerna kebijaksanaan beliau dokek sekolah nun.

kawan 2 beliau

family beliau

cenghita ni mulanya aku ingat cinta leleh baq hang....macam crita cinta yang slalu ada kat pasaran nun laaa..tapi meleset kot jangkaan aku....segala pedoman dan nasihat, pgajaran bermula apabila si hani jadi buta selepas pembedahan barah otak beliau...perghhhh start tang tuuuu laaa mula meleleh ayaq mata para pelakon nun (aku dak naaaa).....heeee....hampa bayang tengok laaa..sebelum ni kita bleh melihat muka mak bapak kita, adik2 kita, kawan2 kita.....tiba-tiba....gelap.gelita..haram tak nampak natang apa...uih....kalau aku..mau meraung laaaa... dalam crita ni tunjuk ...hani pelan2 nk trima hakikat dia buta...mcam mana penerimaan kawan2 dia.....penerimaan masyarakat terhadap orang buta.....

cengita ni juga mengetegahkan kehidupan orang2 kurang bernasib baek ni.....ditunjukan pusat2 latihan utk mereka ni.....apa depa buleh buat kat c2....ternyatalah...pabila buta  nihh...bukanlah berakhir kehidupan seseorang tu...nak berakhir bila nyawa ditarik malaikat izrail....yang tu baru berakhir kehidupan seorang manusia....di duniaaaa.......lepas tu ada lagiiiiii.....akhirat la plak...




hani ni buta bukan sebarang buta  chek oi.....dalam diam dok kat pusat latihan tu...dia buleh dok menghafal  quran....hat ni orang kata buta mata celik hati nih....mmg la hampa kata ni drama jaaa ponn...yang muhammad adam emosional dan tekun dok cengita buat apa........mmg la drama tapi hakikatnya mmg ada pon orng buta yang pandai bab2 al quran nihhh...siap buleh jadi tok guru lagi kepada yang dok tebeliak bijik mata nihhh...hang nak kata pa lagiiii....malu wehhhh...sesungguhnya ilmu tuhan tu luas..kalau dia nak bagi...kat sapa pon dia boleh bagi.....

1.3.2011....merupakan episod terakhir drama Hani nih.....wuwuwuuw....tang episod ni aku sentap dan tersenyum la jugak....ada lahh beberapa sbb nya.....

1-Hani berjaya dengan projek Al-Quran braille beliau
2-Hani sempat la jugak berjumpa ngan kekasih pertama beliau en irfan (sweet lahhhhh)
3-Hani meninggal dunia ketika mahu bergerak buat umrah bersama kelurga beliau (mati ktika nak wat bnda baik)


Sesungguhnya....banyak pengajaran yang mmg mengajar aku dalam kehidupan yang aku boleh kutip dan amalkan dari drama nih....insyaallah.....So aku sangat puas hati dengan masa yang aku spentkan utuk drama Hani nih....sejam jer pon....kat maidam ni aku bukan keseorangan melayan crita nih...Amry kira sekutu kuat aku laaa...dia lagi laaa...siap tgk kat internet lagi klu terlepas....hihihi...aku menompang jer...Setakat nih dulu la kot aku mempamerkan kecekapan aku meringkaskan cerita....praktik balik ilmu meringkas karangan form 5 dulu...heeeee....tak puas ati ?...nak tengok?.....klik sini