JANGAN DINANTI PADA YANG TAK SUDI, JANGAN DITUNGGU PADA YANG TAK MAHU

Friday, November 19, 2010

Perantau Beraya

Sedih,pilu dan rindu pada keluarga…..itulah perasaan ku sepanjang minggu raya aidiladha tahun ini. Mana tidak nya …terminal bas kat kuala Terengganu tu dah dokat 5 kali aku ulang alik……sayu jer  tgk owg ngusung beg dalam pelbagai saiz…..tapi aku hanya pegi sehelai sepinggang…untuk apa?.....ah bertanya pulak kalian…..p hantaq orang la …huhuhu….di sebab kan aku diantara yg tak pulang maka kemahiran aku mendrift kereta digunakkan rakan2 utk ke terminal….waaaa…sedih kot tgk mmber angkut beg naik bass……siap lambai2 lagi…..hahaha….seronok la korang yee…..

Tapi tak mngapa….bukan aku jer yang merempat dan kena tinggal kat cni……hahha…budak2 umah aku ada lagi tak balik…..budak2 asrama pun ada gak yang kena tinggai….(memujuk hati sendiri).  So pedahal Aku disini masih berteman….so aku meneruskan kehidupan disini dgn kawan2 yg senasib….malam raya tu kami  tak dok saja la weii…..larat nak biaq yang balik jer rasa kemeriahan raya…..hahahaah….

Maka bermulalah xtvt paranormal kami….hihihi…eh bukan…xtvt menyediakan juadah raya…hahaha…. Todiaaa pakat tak caya la tuuu….jgn dok buat leceh laaaa…ingat laki tak teraa masak kaaa…slama ni pompuan dok kata laki reti masak teloq,masak megi,masak nasi…jerang ayaq…..ada ka patut…. (muka kecewa) .. mula2 kna la pi bli barang dlu kan…..iye lah rumah kat maidam ni mmg ada peti ais tapi..dalm tu ada ais jer laaa…hahhaha….so kami pon p la shopping kat mall paling besar dan best kat area tok jembal nihh…hihihi…..uih sguh la besaq…buleh sesat kot kat c2…..foreigner pn ramai kat c2…..hahaaha…. kat c2 kami bli la apa yg patut nk buat rendang kan…..tak kan nak beli penyapu ngan sabun basuh moto plak kan…..hihihi
pilih jgn tak pilh


potong bang potong
Dah sampai ghumah tu teruih potong bawang…sembelih ayam….ehhh…..cam salah jer…..hihi..potong ayam laaa….silap…..time2 potong  memotong tu la dapat tgk berbagai aksi owg tak penah masuk dapoq buat kerja….hahaha…ada yang serai pon nak potong haluih2……ada yg berair mata ngan hidung potong bawang…..macam2 la hampa….(nama x boleh dsebut disini)…..pastu mula la memasak  dgn bangge nya…yang sempoi dan membanggakan tu..bahan masakan tu kita org men campak2 jer…takder nye nak sukat2 pakai pembaris ke pakai penimbang  ke hapa ke…sumer men campak jer….ahaaaa…mau tau la rasa nyer       cmner….hahaha…..lepas masuk2 semua…piap siap lah RENDANG TOK TIRI….





Rendang Tok Tiri


Dalam masa lebih kurang sejam lebih dah siap masakan kita org tu….pergh bau jgn ckp ar….Nseb jiran sebelah takda jer…klu tdk msti dia bwk pinggan mintak skit…..hahaha……lepas siap sumer…msti la nak mrasa kan…hahaha…..masuk2 mulut jer…sumer pakat diam membisu……
Malam tu kami pakat tidoq awai …nak bgun smayng sunat raya……skali ngan suboh laa….pagi tu rasa nak teriak pon ada…nak2 lagi bla dok dgr takbir yang syahdu mnusuk ke telinga….huhuhuhu…slalu time2 gini kat rumah dah dok salam mak ngan ayah…dok mintak maaf bagai…..tapi tahun niii….waaaa…waaaaa…. 

Tp sblom bergerak ….kami sarapan dlu dgn rendang tok tiri dgn nasi himpit…..perghhhh…skali lagi terdiam membisu…….
Balik dari smayng jer…ramai pulak tetamu yg bertandang…hahaha…rezeki hmpa la noh….mujuq la ada gak benda nk dijamu….hihihihi….depa pon pakat balun….bila tanya jer rasa apa…pakat diam membatu jgak……uihhhhh…..rancangan lepas menjamu tetamu ni ialah menjadi tetamu plak…hihi…kami pakat2 bergerak p umah SAIFUL  AMRY…….todia raya sakan laaaa….
Menu sarapan pagi

sarapan dsmping kawan

antara tetamu yg bertandang


Kami seramai 11 owg dgn 6 bijik tenggiling…..bergerak dalam kol 10.30pg…..destinasi yg dtuju ialah Kuala Berang….. cuaca plak terang benderang tambah suam2 setengah….mmg perjalanan konvoi agak lancar la…..sampai ke destinasi KAMPUNG TEMIR  dalam kol 1 tgh laaa…haaa time apa tu….time makan tengah hari tu…..hahaha….apaaaa lagi….’mry ajok kawang2 maghi makang nih’…..todiaaaa….aku mmg pham sgt la ayat mak mry tu….hahahah….teruih p bersila laaa….skali lauk yg mak mry hidang kan mmg meruntun kalbu laaaa…… nasi minyak,acar timun,ikan masin..dan yang plg special….gulai ayam kampong…..uih mana mau cari….hihihi……kami pon mkan dgn khusyuk…lebih kushuk dari smayang sunat raya td….hihii  abeh 2 tu kami rehat dan solat dlu kat msjid berdekatan…selesai solat jer kami g jalang2 seluruh kampong mry…….pergh pakat dok takjub  dgn keindahan panorama sekitar kg  temir ni……pa lagi pakat dok posing perantau laaaa…..hahaha….dah penat ronda2 kampng dalam kol 4ptg nyer kami berangkat pulang…..eh jap sblom tu kena jamu lagi…..kepok ikang diptg ari…hahaha……
geng konvoi

lunch time

menu2 nya

solat dan rehat di msjid

natural beauty

berposing

dihadapan rumah mry



Dlam kol 6 ptg sampai kat umah dgn selamt dan jaya nye…..sekali lagi saya mnegaskan raya di perantauan tahun ini agak best dan tdk lah bosan sperti yg dgembar gemburkan……tapi just tidak lah boleh mnandingi kemeriahan raya di rumah sendri……dan sehingga karangan sekolah rendah ini dtulis aku tak menjamah lagi seinci daging korban (raya ke-3 dah ni)…..wawaaaaaa…..waaaaa…..sejarah ooo aku tak mkna daging korban…..ihiihihi…tapi takper aku positive kan nye …mungkin aku akan kurus  skit …                   hahahahaha……huhuhu  …hihiiiihhii…..jadi stakat nI lah dlu aku mgarang karanganan utk bacaan kalian disana…….akhir kata aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA…….








Monday, November 8, 2010

Gedik Sebentar

Perempuan, wanita, awek, cikaro, girls, lady...haaa paa lagi.....depa ni mmg byk rahsia kan.....kat bawah ni ada sikit2 pasai depa.....yang pompuan pon klu nk baca buleh aih....tp hat mna betoi ka...kna betoi dahi ka...jgn marah la nooo...hihihi....

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya. 

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf. 

awek2  UMT 
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan). 

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain. 

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!! 

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian. 

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan. 

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka. 

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna. 

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita. 

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akanmenjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut. 

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan. 

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan denganpersahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam. 

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu. 

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya. 

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!! 

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.  

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta. 

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri. 

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!! 

 22. Satu ucapan 'Hi/Assalamualaikum' sahaja sudah cukup menceriakan harinya. 
awek2 matrik

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui. 

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-matanak tackle kawan mereka yang paling cantik. 

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi. 

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati.. 

 27. Senjata wanita adalah airmata!! 

 28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprisebuatnya  (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu. 

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah... 

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa. 




Add caption




haaaa...dah khatam ka.....klu dak pon tak pa aih.....khatam Al-Quran lagi baguih.....ni sebagai benda nak baca ja.....haaa lagi satu artikel ni tiada kena mengena ngan sesiapa....jgn dok buat pasai naaaa...gmbaq2 lam ni jgak tak dak kaitan (jgn marah noo).....juz nk bg ceria jer...miss semua......

Saturday, November 6, 2010

bercampur Baur

skang ni tgh stdy week......tp cam pesta la plak...rlax2 jer tido lambat...bgun plak mau tau la.....slagi tak panas kpala dek matahari selagi tu la dok melentang atas tilam.....hurm...jahanam...jahanam...Nak2 lagi matahari susah plk nak terbit sbb skang juga musim hujan...pergh sdap shial tidoq....

Tapi plg terkejut dan mgganggu sedikit konsentrasi aku adalah brita banjir kat my hometown JITRA....
stating banjir ni 2hb 11.....terkejot kot pak aku call pepagi habaq kata umah dah masuk ayaq...jam 2 pg....hurm aku kat cni hnya bleh istighfar je lahhhh.....ada la satu dua gmbaq banjir nun...hmpa tgk la noo..







haaaa...dahsyat dak......mau tau la kali ni.....yg ni banjir palg buruk la mlanda jitra....sblom ni dah bah dah skali ...tahun 2005 dlu.....aku klu bleh nak terbang  balik sat nak tolong paa yg ptot ...tp apakan daya exam yang mnanti mnghalang ku melakukannya.......sedih oooooo nk2 lagi bla dgr mak aku cerita saat2 mencemas kan.....tp dia ttp tak bg aku blk....."hag dok la sana mgaji elok2..nk exam dah kan.....tok sah dok risau sgt aih......" kata mak aku......